El Modernisme a la col·lecció de puntes del Museu Marès d'Arenys de Mar

Molt s'ha parlat del Modernisme a les arts decoratives: ceràmica, ferró forjat, vidre, mobiliari... però per a tothom resulta més desconegut la importància d'aquest estil en el tèxtil i específicament en les puntes. El cap de setmana del 14 al 16 de setembre de 2012 el Museu d'Arenys de Mar participa a la Fira Modernista de Canet de Mar i oferirà un tast de la influència del modernisme a les puntes de la seva col·lecció

Gràcies als treballs del CDMT, avui es coneix la importància del modernisme en el tèxtil: la seva influència en teixits, estampats, indumentària... els treballs i les exposicions del CDMT han finalitzat en el desconeixement que es tenia de la influència del modernisme en el tèxtil. En el cas de les puntes l'estil modernista es va mantenir més enllà de principis del segle XX quan el noucentisme anava guanyant adeptes, podem dir que la influència del modernista s'exten fins el primer quart del segle XX. Dos són els grans noms de les puntes modernistes al nostre país: Marià Castells Simón i Aurora Gutierrez Larraya.
Marià Castells i Simón (1873-1931), juntament amb el seu germà Joaquim, va dirigir des de 1903 la Fábrica de blondas y encajes Castells. Fill d'una nissaga de randers tenia coneixements de tot el procés de producció de les puntes fet que li devia ser molt útil a l'hora de realitzar els seus dissenys, probablement va ser alumne de la Llotja, l'escola de disseny més important de Barcelona i va rebre la influència de les principals corrents de l'època. L'any 1904 va guanyar un premi del Foment de les Arts Decoratives per un magnífic ventall que actualment es pot contemplar al Museu Marès de la Punta. Els dissenys Castells mostren uns rics repertoris florals i geomètrics inspirats en l'Art Nouveau francès i belga, amb el característic coup de fouet, el Simbolisme, el neogoticisme o la Sezession vienesa. L'any 1988 el Museu d'Arenys de Mar va adquirir el Fons Castells: dibuixos, projectes, esbossos, mostraris, matrius, mostres de punta, fotografies.... permeten un coneixement de tot el procés de treball d'una casa de puntes artesanes i són a més una complerta col·lecció de punta modernista.
L'altre nom important en el disseny de puntes modernistes és Aurora Gutierrez Larraya, (darrer quart del s. XIX-1920), autora d'extraordinaris treballs d'estil modernista entre ells el que podeu contemplar a la fotografia i que van ser publicats a la revista Feminal. El Museu Marès de la Punta conserva diversos projectes d'aquesta artista que mostren la influència de la sezession vienesa.