LA JOIA DEL MUSEU / Mocador estampat commemoratiu de finals del segle XVIII

El Museu de l’Estampació de Premià de Mar, es complau de posar a la disposició de la ciutadania una peça única de la col•lecció de l’Erasme de Gònima, un mocador estampat commemoratiu de finals del segle XVIII, de 81 x 81,3 cm..

Erasme de Gònima i Passarell (Moià 1746-Barcelona 1821) fou un industrial barceloní, fabricant d'indianes. Fou un dels protagonistes de la protoburguesia emergent de la renaixença econòmica del segle XVIII, preparant el camí a la Revolució Industrial de Catalunya.

Peça de batista (cotò fi) descruada i amb acabat abrillantat per pressió. Estampada amb motlles de fusta o motlles de bac, amb 8 colors diferents: perfil negre, gris, marró, blau, oliva, vermell fosc, vermell clar i verd. Probablement s’hi empraren 16 motllos en total; un joc de 8 motllos per a l’escena principal i un joc de 8 motllos més per el dibuix de les cantonades.

De temàtica bèl•lica, l’escena s’inspira en la guerra del Rosselló del 1793. Els combatents del cos de cavalleria lleugera, duen uniformes propis de l’època, si bé amb certes llibertats estilístiques, o alguna variable no fidedigne de l’època.

Queda palès el interès d’aquest fabricant per a la millora de la producció de tots els processos tèxtil (filat, teixit, acabat, tenyit i/o estampat). Membre destacat de: Real Compañía de Hilados de Algodón de América, de La Junta de Comerç de Barcelona, entre altres. Entitats impulsadores de les recerques i la formació per a ser aplicades a la indústria del país.